mandag den 8. september 2008

Blekinge september 2008

Vi kunne næsten ikke få armene ned efter vi var i Hälleryd skærgård i starten af juni - så vi besluttede os for en gentagelse i dagene fra 5 til 7 september. Det var en udvidet weekendtur med start torsdag eftermiddag kl.14 i Allerød og samtidig i Roskilde. Hvert sted pakkede vi en trailer med kajakker.

Vi var seks. Ole og Benny, Elgjægeren og Kate, Jakob og mig. Da vi nåede et stykke ind i Sverige, kom vi til at køre bag hinanden.

Planen var, at vi ikke denne gang skulle overnatte på fastlandet, men på Ø. Bokö, som ligger 800 m derfra. Og det betød, at vi skulle nå frem til havnen i Matvik, sætte kajakkerne i, nå over til øen, få slået lejr og spise inden det blev mørkt. Det lykkedes - således at vi næste dag kunne komme ud at ro tidligt fra morgenstunden.

Ingen kunne sove længere end til omkring kl. 7 alle dagene, og vi havde spist morgenmad, brudt lejren op og var i kajakkerne omkring kl. 9.30 hver dag.

Vi roede på kryds og tværs mellem øerne og endte om aftenen på Tärnö, på samme lejrplads som sidste gang. En flot beliggenhed og med fine læforhold. I løbet af natten begyndte det at regne meget, så er det en fordel at ligge under et tarp på 4 x 4 m, i stedet for i et meget lille telt.

Alle fik lært hvordan man pakker sammen og undgår at blive meget våd næste dag om morgenen.

Vi var ude og ro i vind, men også i vindstille med tæt dis. Tætheden på Østersøen kunne mærkes, når vi ikke havde en ø til at give læ.

Et sted var der meget lange og store dønninger, så store at man nogle gange ikke kunne se hinanden. Men dønningerne var helt regelmæssige og lette at ro i.

Anderledes var det da vi skulle ro rund om en odde, der stak ud i Østersøen for at komme ind til Tjärö. Hen mødte vi bølger og modbølger fra klipperne i et bølgemønster uden system. Det blæste heldigvis meget lidt, så vi kom rundt om odden i fin stil. Efter en kort tur besluttede vi at komme tilbage og rundt om odden inden det blæste op, som vejrudsigten havde forudsagt. Returturen rundt om odden gik fint. Og så blev det efterfølgende næsten vindstille. Men man kan aldrig vide...

Efter en kort stående frokost den sidste dag roede vi det sidste stykke til Matvik, hvor vi læssede kajakkerne på trailerne - og så gik det hjemad.

Planlagt rejsetid på GPS'en var sat til 3 timer og et kvarter. Allerød blev nået kl. 17.30. Vi havde kørt 483 km i alt.

En fin tur på omkring 32 km som sagtens kan gentages til næste år. Og i godt selskab.

Vi har bl.a. lært:
  • At regn er ok, når du bare har regntøj med. Og du er mest sårbar overfor regn, når du pakker ud og pakker sammen. Hellere regn mens du er i kajakken og tørvejr når du er i land end det omvendte.
  • At et tarp kan rumme flere i regnvejr end et lille telt.
  • At de dåser man tager med ikke alle skal være leverpostej.
  • At posesuppe med varmt vand fra Termos giver hurtig varme mens du pakker ud.