tirsdag den 8. september 2009

Hälleryd skærgård i stiv vind

Fra den 3. til den 6. september tog vi for tredie gang til Hälleryd skærgård for at ro. Vi skulle have været 9, men Bjarne og Ingerlise meldte fra i sidste øjeblik, fordi det blæste for meget.

Jeg kørte sammen med Elgjægeren, Kate og Jakob. Kim kom i egen bil, og Per og Karin kørte sammen.
Mødestedet var Ö Bokö, hvor alle skulle være fremme i løbet af torsdag eftermiddag.

Øen ligger ca 1.000 m fra havnen i Matvik og har masser af plads med læ. Der er ingen huse på øen - ren natur. Der var læ på vej over til øen. Vi spiste alle aftensmad sammen og krøb i poserne.

Næste dag om morgenen tog vi vejrudsigten for området; den lød på 10 - 12 m/sek med pil opad.
Planen var, at vi skulle ro ud til skærgårdens yderste ø - Tjärnö - i løbet af dagen, for at overnatte på en fin plads, der lå i læ.

På grund af den kraftige vind, som vi ville få på det sidste kryds frem til øen, så valgte vi at ro mod Bockö. Strategien var at hoppe fra ø til ø, og udnytte øernes læside. Der er meget smukt på Bockö. Efter at have slået lejr gik vi en lang tur på øen.Det højeste punkt giver et fint kig ud over skærgården.Der var gang i bølgerne rund om øen på de forskellige skær.

Næste dag tog vi igen øhop og læsejlads frem til Tjärnö. Vi ville lande på den plads vi to gange tidligere har brugt. Der var fint læ, selvom det blæste op.

Jeg er den eneste, der ligger under et tarp; indtil klokken 24 gav det fint læ - så drejede vinden 90 grader og jeg fik den lige ind under tarpet. Det var ikke godt. Heldigvis var tarpet bundet til et træ i den ene ende. Så ud i stormvejret - og få lagt den del af tarpet, som vendte op mod vinden ned. Heldigvis havde jeg ekstra pløkke med i kajakken.

Operationen lykkedes; og selv om tarpet nu blafrede helt vildt, så holdt det resten af natten. Det vejr vi havde om natten, var det som i Danmark dagen før, gav vind af stormstyrke. Fik sovet meget lidt, og troede ikke vi kom fra øen næste dag.

Men ved 11-tiden havde vinden lagt sig så meget, at vi kunne sætte ud. Nu havde vinden drejet så meget, at vi næsten roede i modvind. Så igen hoppede vi fra ø til ø på læsiderne. Men når vi kom ud hvor vinden havde fuld styrke, så skulle der ros til.

Efter en fin frokost på Ö Bokö, hvor Per lastede kajakken med en sten til sit nye stengærde, så roede vi den sidste stump vej til Matvik.

Fik bilerne læsset og kom godt hjem.
Alt i alt en fin tur, som kun blev på 25 km på grund af at det blæste så meget.

Vejret var dejlig med masser af sol. Det kunne godt have blæst lidt mindre; men OK.

PS: Har i dag efter jeg er kommet tilbage købt et telt som man påstår vil kunne vil kunne holde i stormvejr. Det gjorde min tarp også på turen - men hvis det var gået i drift, så havde det været next stop Polen. Den risiko tør jeg ikke løbe en gang til.