torsdag den 30. oktober 2008

Gershøj - Lyndby og fødselsdagsfrokost















Flot vejr. Blev hentet af Jakob, som havde dannebrog på kajakken, da han rullede op på fortovet; Det var min fødselsdag, hvor de næste timer skulle tilbringes med rovennerne på Roskilde Fjord. Mødestedet var Gershøj. Vi var fire, Ole, Jakob og Henrik og mig.















Vejret var fantastisk og det holdt hele dagen. Jeg må have været et artigt barn.

Det var lidt koldt da vi lagde ud, men det blev varmere op af dagen. Næsten ingen vind; vandet omkring 10 grader.

Første stræk var mod Lyndby havn, hvor vi regnene med at vi kunne for lov til at gå ind og spise. For et par gange siden var vi blevet smidt ud. Men nu ville vi forsøge igen fra vandsiden.















Men ak; vi roede ind i havnen og spurgte et ægtepar, der arbejdede på deres båd som var lagt op, om vi måtte lægge til og spise vor mad i havnen. Svaret var nej. Vi vendte om og roede derfra.

Er det særlige - måske i egen selvforståelse "bedre" mennesker - der har båd i Lyndby; eller er det os der ligner en flok farlige pirater. Vi er altid andre steder blevet mødt med venlighed og interesse; og meget stor hjælpsomhed.

På vigens smalle sted tog vi en kryds (nok det næstsidste før starten på vinterroningen) over til modsat bred ved Slumphuse. Hvor vi kunne se der var sol: perfekt til frokost.

Og her kommer så overraskelsen fra mine romakkere. Jeg får besked på at jeg godt kan lade mapakken blive i kajakken. Op af Oles kajak bliver der tryllet æsker med gammeldags højtbelagt smørrebrød; tallerkener og bestik, bordflag. Og så kan fødselsdagsfrokosten begynde; i fuld sol og med kig så langt som til Selsø Slot og Kirke Hyllinge Kirke. Det var en god overraskelse de havde planlagt - tak.





























Vi sluttede af med min medbragte hjemmelavede kage, som blev spist op.

Det var så smukt, at vi besluttede at ro lidt længere mod Herslev Havn og lang rævegravene frem mod det lille rev ud for Vesterskov. Her krydsede vi i samlet formation over til modsatte side og Gershøj.














En fin fødselsdagstur med indbyggede overraskelser på 16,5 km.







Ingen kommentarer: