torsdag den 2. oktober 2008

Fra Skuldelev til Selsø Hage

Vejrudsigten op mod denne onsdag var ikke god. Men da dagen kom var det tørvejr og lidt sol.
Temperaturen omkring 12 gr. Vi var tre på denne onsdagstur; Ole og Jakob foruden mig.

Mødestedet var lidt før Skuldelev Havn, hvor Strandvejen slår et knæk og hvor der er en bro om sommeren. Fint sted at sætte i.

Jeg kørte i Jakobs bil. Han har købt et sæt nye kajakholdere af hårdt skum. Min kajak ligger meget fint på dem. Og holderne kan tages af og på med et snuptag.

Vinden var, da vi lagde ud, i syd-sydvest, så på udturen var vi i læ af kysten. Vi roede tæt på kysten og kunne nyde at skoven nu begynder at komme i efterårsfarver.

På vejen mødte vi en kajakroer (det sker ikke tit) , som holdt kaffepause på stranden; han roede uden sko på, og stod nu barbenet på stranden og drak kaffe. Efter at have været inde og snakke med ham, så tror jeg vi alle sendte vor langskaftede og varme neoprenstøvler en venlig tanke.

For at mærke hvor meget vind der var, når man ikke er i læ, så roede vi rundt om Selsø Hage.Langt ude var der hvide toppe på bølgerne.

Vi vendte om og efter broen overfor Eskilsø fandt vi en vig, hvor der var læ. Dér spiste vi frokost. Jakob havde drømmekage med - alt blev spist.

Vi gik i kajakkerne og det begyndte at blæse kraftigt op; derefter at regne heftigt. Vinden gik mere i syd, og resten af turen havde vi medløbende bølger.
I følge Oles og Jakos GPS'er, så holdt vi en fart uden at ro på 5 km/t. Når vi roede, så lå vi omkring 7 km/t. Og i følge Ole var vi et kort øjeblik oppe på en fart af 10 km/t. Ren surf.
Det regnede stadigvæk, da vi skulle i land. Jeg havde taget poncho med, det hjalp lidt. Lynhurtigt fik vi kajakkerne tømt og lagt op på bilerne.

Alt i alt en god tur på omkring 15 km.
Med det vejrskifte der har være i løbet at bare én uge, så tror jeg at denne tur var starten på vinterroningen.

Det blive spændende om vejret ( som sidste år) tillader at vi ror hele sæsonen igennem.