torsdag den 28. oktober 2010

Sæl, marsvin og vandgang

Det havde blæst voldsomt dagen før, så vi besluttede, at med kraftig vind fra syd, så skulle der ros langs Nordkysten. Det blev isætning ved Smidstrup strand og kurs mod Nakkehoved fyr. Da vi kom frem til stranden regnede det, og det blev det ved med stort set hele dagen.

Vi roede tæt på land for at have så meget læ som muligt. Der var dønninger som kom ind modsat vinden. En fin tur. Da vi var ved Gilleleje havn kunne vi mærke vinden, indtil vi igen kom i læ af kysten. Vi roede helt frem til Nakkehoved fyr hvor vi vendte.

Frokosten spiste vi foran fiskeforretningen på havnen i Gilleleje; der var flere af os som supplerede madpakken hjemmefra med indkøbte fiskefrikadeller. Jeg havde kage med. Alt blev spist. Kim nåede tre stykker.

Efter frokost roede vi retur og så både sæl og marsvin. Der var lidt brænding flere steder på tilbageturen hvor bølgerne slog over sandrevler. En af os valgte at ro gennem brændingen og røg i. Der var lavvandet med vand til navlehøjde, men brændingen gjorde vandet uroligt, så det blev umuligt at komme i kajakken igen uden at den straks blev fyldt med vand. Efter et par forsøg måtte den uheldige ind på bredden og sætte ud herfra. Og så gik det med en vind der havde drejet en smule frem til bilerne.

Da jeg kom hjem så jeg ved spisetid at der kom en SMS fra Øresundbroen om kraftig vind, så vi har været heldig med at ro i læ og ikke på det tidspunkt hvor vinden var stærkest.

Jeg roede sammen med Jakob, Ole, Kim, Stig, Jens og Erik.Turen var i følge min logger på 18,1 km.