mandag den 3. juni 2013

Fantastisk tur til Blekinge i optimalt rovejr - og godt selskab


Året første tur til Hälleryd og Järnavik skærgård i Blekinge. 11 gang vi er der. Vi var seks som skulle afsted; men Karin meldte fra på grund af sygdom, så jeg roede sammen med Ole, Jens, Stig og Jakob.

Vejret har været fantastisk med meget roligt vand; vi kunne runde pynten mellem de to skærgårde uden problemer, og vi kunne ro på ydersiderne af de yderste øer ud mod det store vand på helt fladt vand.

Vi er begyndt at bruge Nytäppet som udsætningssted. Her kan bilerne stå og vi kan sætte ud og lægge til på en badeplads; vi undgår at skulle bruge ophalerstedet i Matvik, som tidligere var problematisk når vore kajakker skulle i ind imellem små motorbåde.

Lejerpladserne var på Bockö, Tjärö og Tärnö. Små pladser med fin kig til stårslået natur. På de to sidste kan man få vand. Jeg havde 5,5 l vand med, det rakte fint med en opfyldning. Og i år prøvede jeg at få drukket nok når jeg roede, det er jeg ikke flink til, for jeg bliver ikke tørstig.

Og jeg fik mig smurt ind i sololie hver dag; det var nødvendig, men det plejer jeg at glemme. Solbrillerne var på hele tiden under den bredskyggede hat. Men hænderne fik meget sol. Jeg ror altid i langærmet skiundertøj, hvis jeg overhoved kan holde det ud på denne årstid, for ikke at blive forbrændt.

Myggene var slemme om aftenen, selvom vi smurte os ind; og myggestikkene kløede helt vidt meget, når vi kom i posen om aftenen.

Maden passede perfekt, så jeg kom hjem med en lille dåse tun i overskud og lidt syltetøj. Jeg prøvede en ny middagsret bestående af pasta, tun, kapers, persille og citron; den var meget lækker og skal med næste år.

Der er et udsigtpunk, Ättestupan, som vi i år beslutte at vi skulle op på, og hvorfra det viste sig, at der var en meget fin udsigt over skærgården.

Vi har også tidligere talt om, om man kunne bære kajakkerne over land lige før Alböle spidsen, som man med vind fra syd har meget svært ved at runde; vi fandt på begge sider et landingsted og en kort overbæringsvej. Det er en god plan B, for med skumtoppe er turen rundt om odden ingen spøg.

I Järnavik fandt Ole og jeg et ny kort over Järnavik skærgården på det lille vandrehjem, vi købte begge et eksemplar. Nu har jeg de bedste kort der kan fås over begge skærgårde.

Vi opdagede også helt inde bag Järnavik en ny overnatningsplads, der lå rigtigt flot, og som vi en anden gang kunne bruge.

På hele turen havde vi lidt regn en enkelt gang fra frokost og frem til at vi slog lejr for natten.  Af bitter erfaring ved vi, at det første der skal ske, når vi forlader kajakkerne for at slå lejr er, at vi sætter mit store 4 x 4 m tarp op. Herefter tømmer vi kajakkerne og bær bagagen i Ikeaposer op under tarpet. Når der kommer ophold i vejret, slår vi teltene op og sætter bagagen ind i dem. Hvis det stadigvæk regner, så laver vi mad og spiser i tørvejr under tarpet. Og hvis det regner næste morgen, så spiser vi morgenmad under tarpet. 

Mellen de to skærgårde ligger Eriksberg, en herregård med et stort indhegnet område, hvor der går 300 vildsvin, bisonokser, og hjortevildt. Dyrene holdes inde at to store trådhegn. Vi var inde ved hegnene, men kunne ikke se dyr. Der findes pladser hvor man kan overnatte langs hegnene, så man hvis man er heldig i mogen- eller aftentimerne kan se og høre dyr. Vi har på mange af øerne set dyr og også spor efter vildsvin.

Vi var væk i 4 dage og fik roet 52 km.



2 kommentarer:

Pouls kajakblog sagde ...

Lyder som en rigtig dejlig tur. Næste gang I kommer på de kanter, så prøv at ro i de mange smalle fjorde ved Järnavik. der er meget flot natur.

Torben Ryle sagde ...

Vi regner med at skulle afsted igen senere på året og vil huske dine anbefalinger.